Bijzondere dagen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jonna Regt - WaarBenJij.nu Bijzondere dagen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jonna Regt - WaarBenJij.nu

Bijzondere dagen

Blijf op de hoogte en volg Jonna

10 Mei 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Als je denkt dat Amsterdam druk verkeer heeft, kom dan eens hier kijken. Het verkeer in Ho Chi Minh City in 1 woord: Gekkenhuis!!
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, niet in Bangkok, in Phnom Peng of zelfs in Shiang Hai. Auto's, bussen, fietsers, voetgangers en de scooters. De duizenden scooters! Niet normaal. Alles rijdt maar door elkaar heen en toetert. Toetert continue.
Gisteren liep ik met gevaar voor eigen leven naar het War Remnants Museum. Elke keer dat ik moest oversteken, en dat waren nogal wat keren, kreeg ik een halve hartverzakking. Toch krijg je na een tijdje een klein beetje door hoe het werkt en lukt het om mee te bewegen met het ritme van de stad. Belangrijkste les: nooit stil gaan staan, gewoon doorlopen!

De afgelopen dagen heb ik flink wat indrukken opgedaan. Vanuit Sianoukville Cambodja ben ik naar Kampot gereisd. Dit stadje was echt precies zoals ik had verwacht en gehoopt. Klein, mooi, rustig en niet toeristisch. Sebastian en ik mochten fietsen lenen van ons guesthouse en daarmee hebben we flink wat rondgereden. Naar een mooie tempel en naar de bergen. Dat waren 1 van de leukste en meest bijzondere momenten tot nu toe voor mij. Iedereen die we tegenkwamen onderweg zwaaide vrolijk en alle kindjes zwaaiden en riepen " Hello". We voelden ons super welkom.
Ik ben 2 nachten in Kampot gebleven en daarna ben ik naar de hoofdstad Phnom Peng gegaan. Van Sebastian heb ik afscheid genomen, die wilde nog wat langer in Kampot blijven.

Dan Phnom Peng. Wat was dat een cultuurschok na Kampot. Een typisch Aziatische grote stad met veel verkeer, drukte en te hoge prijzen. Ik ben daar 1 nacht gebleven. Wel heb ik een indrukwekkende dag gehad. Ik ben naar het S21 museum geweest.
Dit was vroeger een basisschool. Tijdens de Khmer Rouge Revolutie van Paul Pot is deze school omgetoverd tot een gevangenis of "re-educatiecentrum". Hier hebben 20.000 mannen, vrouwen en kinderen gevangen gezeten en martelingen ondergaan omdat ze zogenaamd anti-revolutie zouden zijn, of spionnen. In werkelijkheid waren het docenten, doktoren, monnikken en andere hoogopgeleiden en hun families. Van de 20.000 gevangenen hebben 7 het overleefd. Wisten jullie dat tijdens de revolutie, die maar 4 jaar duurde (1975-1979) ruim 1 miljoen mensen zijn overleden? 1 op 5 Cambodjanen waren dat. Ofwel vermoord, ofwel door uithongering of gebrek aan medicijnen.Zeer leerzaam en pittig bezoek aan dit museum.

Inmiddels ben ik in Ho Chi Minh City in Vietnam.De eerste indrukken van deze stad heb ik al verteld. Verder is alles hier druk en redelijk duur. Gisteren heb ik een hoop rondgelopen en ben ik ook naar het War Remnants Museum geweest. Wat ook ontzettend aangrijpend was. Uiteraard is dit museum gewijd aan de Vietnam oorlog. Wat daar is gebeurd is echt verschrikkelijk. Ik was echt van slag, dit wist ik helemaal niet. Natuurlijk wist ik wel het 1 en ander van deze oorlog, maar er heeft daar gewoon een volkerenmoord plaatsgevonden door de Amerikanen.

Vandaag doe ik maar even wat luchtigs. Wat rondlopen en nog wat "hotspots" bezoeken. Ik blijf nog 1 nachtje hier en morgen wil ik de nachtbus naar Dalat nemen. Een stad hier ongeveer 300 km vandaan.

Hopelijk gaat alles goed met jullie. Maken jullie ook nog wat mee?

Liefs Jonna

  • 11 Mei 2015 - 11:51

    Frank:

    Bijzondere ervaringen Jonna!
    Nu weer iets meer de rust in?

    Enjoy your travels!
    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Jonna

Jonna

Actief sinds 27 Maart 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 5034

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 01 Juli 2015

Zuidoost-Azië

08 April 2015 - 08 April 2015

Het begin

Landen bezocht: